بهترین راه ها برای درمان و از بین بردن اسکار(جای جوش) و آکنه

${Blog.writer.name}
نویسنده اسکیناپ

انواع جای جوش و آکنه

اسکارها و آکنه  ها به دو دسته‌ تقسیم می‌شوند:

اسکار جوش فرورفتهدر این حالت بافت پوستی تحلیل می‌رود.

اسکارجوش برآمدهدر این حالت بافت پوست اضافه می‌آید.

حالا ۴ نوع جای جوش داریم که در این دو دسته‌ ی بالا قرار میگیرند:

اسکار قندیلی (Ice Pick Scars)

اسکار واگنی (boxcar)

اسکار گرد (rolling)

زخم‌های گوشتی یا اسکارهای کلوئیدی

جای جوش ممکن است به شکل یک زخم یا اسکار واقعی نباشد. در این حالت در محل جوشی که التیام یافته، لکه‌های تیره می‌بینیم. این لکه‌ها در افراد دچار آکنه بسیار شایع هستند و نام تخصصی‌شان «هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب» است. لکه‌های تیره مسطح‌اند و رنگشان می‌تواند صورتی، قرمز، بنفش، قهوه‌ای یا سیاه باشد که بستگی به رنگ پوست شما دارد.

روش های از بین بردن جای جوش روی پوست

این که بخواهید جای زخم های باقی مانده از جوش های قدیمی بر روی پوست خود را درمان کنید یا خیر یک تصمیم کاملا شخصی است. برخی افراد تنها به خاطر حس بدی که این زخم های روی پوست به آن ها می دهد تصمیم می گیرند تا ظاهر آن ها را کاهش دهند. برخی دیگر ممکن است زخم های باقی مانده شدید و بد فرمی از جوش ها را بر روی صورت خود داشته باشند. این دسته از افراد نیز سعی می کنند با برداشتن این ضایعات و زخم ها، ظاهر قبلی را به پوست خود برگردانند.

اگر بر روی بدن خود جای زخم باقی مانده از جوش دارید حتما با یک پزشک مشورت داشته باشید. او می تواند راهکار های درمانی مناسب را برای این زخم های پوستی ارائه داده و همچنین راه های متعدد جلوگیری از به وجود آمدن زخم های بیشتر در آینده را به شما معرفی کند.

 رایج ترین روش های از بین بردن جای زخم جوش از روی پوست

درم ابریژن ( Dermabrasion )

این یک روش بسیار موثر در از بین بردن جای زخم بر روی پوست است که در آن از قلم و براش های با سرعت بالا و یا دیگر ابزار های مخصوص استفاده می شود تا عمق جای زخم ها را کاهش داده و یا از بین ببرد. معمولا پروسه بهبود پوست تا چند روز پس از انجام درمان طول می کشد.

میکرو درم ابریژن

این روش به نسبت مورد قبل تهاجم کمتری داشته و در آن یک پزشک یا متخصص پوست به کمک اسپری کریستال های بسیار ریز ( به جای براش های سرعت بالا)، به پاکسازی سطح پوست از زخم ها خواهد پرداخت. ممکن است در روش میکرو درم ابریژن  به بیش از یک جلسه درمانی نیاز داشته باشید.

لایه برداری شیمیایی از پوست

ماسک های شیمیایی لایه بردار می توانند ظاهر جای زخم بر روی پوست و همچنین تغییر رنگ پس از التهاب را در اطراف ضایعات و جوش های بهبود یافته کاهش دهند. ممکن است پزشک معالج یا پرستار از یک ماسک شیمیایی استفاده کنند. در این روش ماسک حاوی ماده شیمیایی بر روی پوست قرار داده می شود و سپس لایه بیرونی آن از پوست جدا خواهد شد و در نتیجه ظاهر و حس بهتری به صورت و پوست فرد خواهد داد. امکان قرمز شدن پوست و سوزش با توجه به قدرت اسید مورد استفاده در ماسک لایه بردار تا چند روز بعد وجود دارد.

رتینوئیک اسید

برخی از زخم های بافت گونه باقی مانده بر روی پوست را نباید با کمک راهکار های درمانی مربوط به جوش های پوستی درمان کرد. به جای آن استفاده مستقیم از کرم رتینوئیک اسید می تواند ظاهر این ضایعات و زخم ها را کاهش دهد. این نوع از اسید برای زخم های کلوئید نیز بسیار کاربردی است.

از بین بردن جای جوش با لیزر ها

پزشک شما می تواند به کمک اشعه های لیزر، لایه بیرونی از پوست، لایه بالایی زخم باقی مانده جوش و قرمزی ناحیه مورد نظر را از بین ببرد. بسته به تخت بودن و یا بیرون زدگی زخم باقی مانده از جوش، می توان از انواع متعدد لیزر ها استفاده کرد. ممکن است در این شرایط به چند جلسه لیزر درمانی نیاز باشد و پروسه بهبود نیز تا چند روز به طول می انجامد. همه این موارد به نوع لیزر مورد استفاده توسط پزشک شما بستگی دارند.

فیلر ها

یک ماده نظیر کلاژن، اسیدهیالورونیک  و یا چربی می تواند ناحیه زخم های باقی مانده جوش ها در پوست را پر کند. به خصوص آن دسته از جوش هایی که پس از بهبود، زخم های عمیق و درون رفته ای را از خود به جای می گذارند. از آن جایی که فیلر ها سرانجام جذب پوست می شوند، باید تزریقات آن ها را در آینده تکرار کنید. بسته به نوع فیلر مورد استفاده، تزریق آن باید هر چند ماه یک بار اتفاق بیوفتد. پس از این روش درمانی نیازی به استراحت خاصی ندارید.

برش ضایعات

پزشکان جراح در این نوع از عمل جراحی پوست، زخم های باقی مانده از آن ها را تک تک برش می دهند و یا از پوست جدا می کنند. حفره باقی مانده در اثر عمل جراحی به کمک بخیه و یا مواد خاص ترمیم می شود. معمولا این روش را برای درمان زخم های حفره دار جوش های روی پوست استفاده می کنند.

پیوند زدن پوست

در روش درمانی پیوند زدن، پزشک معالج از تکه ای پوست سالم بدن برای پوشش دادن ناحیه زخم شده در پوست استفاده می کند. نمونه مورد استفاده پوست در این روش درمانی معمولا از ناحیه پشت گوش ها گرفته می شود. همچنین اگر برخی روش های درمانی دیگر منجر به باقی ماندن حفره های بزرگ و زخم بر روی پوست شوند، از پیوند پوستی استفاده می شود.

 

 

0

مطالب مشابه

19ام دی ماه 1400
خواندن 2 دقیقه

لکه های پوستی قهوه ای

نوشته اسکیناپ
17ام فروردین ماه 1400
خواندن 5 دقیقه

هر آنچه که باید درباره اگزمای پوستی بدانیم

نوشته اسکیناپ
17ام فروردین ماه 1400
خواندن 10 دقیقه

هر آنچه که باید درباره بیماری پسوریازیس بدانیم

نوشته اسکیناپ